IIA | Szkolenia | Pozostale Szkolenia | Organizacja i przebieg postępowania wyjaśniającego w miejscu pracy

Organizacja i przebieg postępowania wyjaśniającego w miejscu pracy

Organizacja i przebieg postępowania wyjaśniającego w miejscu pracy

Prowadzący: 
Marcin Waszak i Elżbieta Szadura-Urbańska
 

 

Osoby zainteresowane udziałem w szkoleniu, a ze względów administracyjnych nie mogące przesłać od razu formularza zgłoszeniowego, proszone są o przesłanie takiej informacji mailem do biura IIA Polska (office@iia.org.pl).

Opis szkolenia: Zapraszamy na szkolenie, które ułatwi prowadzenie postępowania wyjaśniającego we własnej organizacji. Dane ACFE nie kłamią, im później firmy reagują na zgłoszenie o naruszeniu, tym więcej może je to kosztować. A najwięcej kosztuje brak reakcji. Dlatego szkolenie odpowiada na praktyczne problemy związane z procesem wyjaśniania informacji o podejrzeniach naruszeń. Trenerzy z wieloletnim stażem uświadomią uczestnikom jakie etyczne i prawne dylematy towarzyszą członkom komisji wyjaśniających. Pomogą poradzić sobie z nimi w sposób sprawny i nie generujący kolejnych niepotrzebnych kosztów. Uczestnicy warsztatu mają okazję przećwiczyć różne scenariusze przebiegu postępowania wyjaśniającego i nauczyć się, jak wyciągać z nich trafne wnioski.

Z pomocą trenerów uczestnicy warsztatu:

✓ przygotują się do roli członka komisji wyjaśniającej;

✓ uzgodnią formalne ramy prowadzenia postępowań wyjaśniających w organizacji;

✓ nauczą się unikać błędów w prowadzeniu postępowań wyjaśniających, zarzutów działań niezgodnych z prawem i standardami;

✓ nauczą się jak skutecznie weryfikować informacje;

✓ poprawią swoje umiejętności komunikowania się z uczestnikami postępowania i panowania nad konfliktami;

✓ przekonają się, jak usprawnić działanie organizacji w oparciu o wnioski z postępowania.

Do kogo kierowane jest szkolenie: Szkolenie przeznaczone jest dla wszystkich, którzy są zainteresowani rozwiązywaniem problemów w miejscu pracy, ze szczególnym uwzględnieniem:

✓ osób obsługujących wewnętrzne kanały sygnalizowania naruszeń; Formularz opisu szkolenia dla IIA Polska

✓ specjalistów ds. zarządzania ryzykiem korporacyjnym;

✓ specjalistów ds. kontroli zarządczej;

✓ oficerów ds. compliance;

✓ rzeczników etyki;

✓ pracowników działów kadr;

✓ inspektorów ochrony danych;

✓ audytorów oraz wszystkich obecnych i przyszłych członków komisji wyjaśniających.

Program  szkolenia:

DZIEŃ 1 BLOK I Zanim postępowanie się wydarzy (4 h)

1. Wprowadzenie.

Cele i standardy postępowań wyjaśniających - analiza procedur zgłaszania naruszeń i prowadzenia postępowań wyjaśniających; - tworzenie regulaminu działania komisji wyjaśniających; - opis wzorcowej procedury.

2. Tworzymy procedurę zgłoszeń wewnętrznych - wymagania regulacji prawnych wobec przyjmowania zgłoszeń i prowadzenia postępowań wyjaśniających; - w poszukiwaniu benchmarku: standardy międzynarodowe, ISO 37002; - konsultacje i wdrażanie procedury zgłoszeń wewnętrznych.

3. Ustalamy regulamin komisji wyjaśniającej - zakres i skład komisji wyjaśniającej; - powołanie i ustanie prac komisji.

BLOK II Zgłoszenie i co dalej? (4 h)

1. Pierwszy kontakt z sygnalistą [symulacja rozmów wg wybranego scenariusza] - jakie pytania zadaje konsultant, a jakie sygnalista?; - możliwości i ograniczenia komunikacji poprzez różne kanały zgłoszeń; - wstępna analiza i kwalifikacja zgłoszenia.

2. Poufność kanału zgłoszeniowego – wymagania techniczne i prawne - postępowanie z danymi osobowymi i szczególnymi kategoriami danych; - gromadzenie danych w rejestrze zgłoszeń; - ochrona prywatności i zabezpieczenia dostępu w aplikacji do zgłaszania naruszeń.

DZIEŃ 2 BLOK III Za kulisami komisji wyjaśniającej (6 h)

1. Modele pracy komisji - kompetencje i obowiązki członków komisji; - planowanie czynności wyjaśniających; - rola zewnętrznych ekspertów;

2. Dowody w postępowaniu - pozyskiwanie informacji z różnych źródeł; - krytyczna ocena dowodów; - ryzyka związane z nagraniami.

3. Prowadzenie rozmów - wybór właściwego miejsca i czasu wysłuchań; - zasady zadawania pytań; - psychologiczne bezpieczeństwo osób wysłuchiwanych; - warsztat mediatora: jak wykorzystać umiejętność słuchania i techniki efektywnej komunikacji; - katalog najczęściej popełnianych błędów.

4. Case study – co może pójść nie tak w trakcie prowadzenia komisji i jak można się na to przygotować? [symulacje sytuacji na podstawie wylosowanych wcześniej scenariuszy nieprzewidzianych zdarzeń i podziału w nich ról]

BLOK IV Podsumowujemy postępowanie, wdrażamy rekomendacje (2 h)

1. Jak powstaje raport końcowy? - schemat raportu; - rzetelny opis stanu faktycznego; - ocena formalno-prawna; - wnioski – na jakie pytania trzeba, a na jakie warto odpowiedzieć.

2. Jak właściwie wdrożyć rekomendacje? - ogłoszenie wyników postępowania; - podział rekomendacji z uwzględnieniem poziomu struktury organizacji, procedur, komunikacji i decyzji personalnych; - prawne aspekty realizacji zaleceń komisji; - raport jako podstawa do podjęcia decyzji przez pracodawcę.

3. Jak zamknąć sprawę? - dokumentacja postępowania: porządkowanie, przechowywanie i usuwanie danych; - informacja zwrotna do sygnalisty i uczestników wysłuchań.

 

 

Wykładowca: Marcin Waszak i Elżbieta Szadura-Urbańska

Marcin Waszak

Specjalista etyki biznesu w Linii Etyki. Biegły przy Sądzie Okręgowym w Warszawie w zakresie whistleblowingu, sygnalistów, systemów zgłaszania i wyjaśniania zgłoszeń o nieprawidłowościach. Mediator. Wcześniej w zespole forumIdei Fundacji Batorego kierował działaniami związanymi z ochroną sygnalistów, m.in. przygotowywaniem obywatelskiego projektu ustawy i jego adaptacją do wymagań prawa europejskiego. W sektorze pozarządowym przez ponad dekadę zajmował się polityką antykorupcyjną i przejrzystością działania władz publicznych. Realizował m.in. projekty z zakresu społecznego monitoringu zamówień publicznych i polityk zapobiegania konfliktowi interesów. Autor licznych analiz, raportów i publikacji prasowych. Obecnie prowadzi zajęcia z „korupcji społecznej” na podyplomowych studiach ze zwalczania przestępczości ekonomicznej w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Twórca podcastu „Kurs etyki”.

Elżbieta Szadura-Urbańska

Psycholog z wieloletnim stażem i doświadczeniem w udzielaniu indywidualnego wsparcia psychologicznego, prowadzenia treningów umiejętności miękkich, szkoleń dla kadry pracującej z osobami wymagającymi wsparcia, w tym ofiar mobbingu. Formularz opisu szkolenia dla IIA Polska Oboje trenerzy podzielą się swoim doświadczeniem w zakresie: • prowadzenia prawnego i psychologicznego wsparcia na rzecz pracowników dotkniętych mobbingiem i dyskryminacją; • konsultacji procedur i regulaminów antymobbingowych i antydyskryminacyjnych. • kierowania pracami komisji antymobbingowych; • opracowywania raportów z postępowań wyjaśniających.

 

 

Miejsce szkolenia: Centrum szkoleniowo -konferencyjne Golden Floor Warszawa

 

Termin szkolenia: 7-8.10.2024 r.

szkolenie stacjonarne

Godziny szkolenia: 09.00-17.00

 

Cena szkolenia:

dla członków IIA Polska - 1,700.00 zł netto / 2,091.00 zł brutto

dla pozostałych osób - 2,000.00 zł netto / 2,460.00 zł brutto

Osoby zainteresowane udziałem w szkoleniu, a ze względów administracyjnych nie mogące przesłać od razu formularza zgłoszeniowego, proszone są o przesłanie takiej informacji mailem do biura IIA Polska (office@iia.org.pl).

Oferowane zniżki:

  • 10% zniżki – dla 2 lub więcej osób zgłoszonych przez tę samą instytucję
  • 10% zniżki dla członków ISACA, PIBR, BCMG, ACCA

Zniżki nie sumują się.

Cena szkolenia obejmuje:

Przygotowanie i przeprowadzenie szkolenia, materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia, czyli certyfikaty CPE (Continuing Professional Education) uznawanych na całym świecie w zakresie raportowania wyników doskonalenia zawodowego dla posiadaczy certyfikatów CIA, CGAP, CCSA, CRMA oraz CFSA.

 

Zwolnienie z VAT jest możliwe w sytuacji finansowania szkolenia ze środków publicznych. Wtedy należy wypełnić oświadczenie:

Oświadczenie dotyczące zwolnienia z VAT.

 

Za udział w szkoleniu uczestnicy otrzymają 16 godzin CPE.

 

IIA Polska zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia, jeżeli nie zbierze się minimalna grupa uczestników.

Nazwa użytkownika